czwartek, 26 marca 2020

Od Talazy CD Szkła - "Pierwsza Krew"

Szkło zostawił mnie w potrzasku ambiwalentnych uczuć, bo jakkolwiek miło było położyć się i w końcu rozluźnić zbolałe mięśnie w ukryciu krzewów, które chroniły przed wiatrem i chłodem, tak głód nadawał mojej twarzy rysy kwaśne niczym owoc głogu i kazał buntować się przeciwko takiemu obrotowi spraw. Po świeżych doświadczeniach dnia dzisiejszego wiedziałam, że mimo wszystko powinnam spróbować się przespać przed nadchodzącą drogą, nawet zwinięta w ciasny kłębek nie mogłam jednak powstrzymać się przed obsesyjnymi spojrzeniami rzucanymi co jakiś czas w stronę jeziora, mimo że świetnie wiedziałam, że nie dam rady wypłynąć na głębokość, na której mogłabym mieć najmniejsze szanse na schwytanie ryby. Gdy głupota własnego postępowania zaczęła mnie przytłaczać, podniosłam się i warcząc z wściekłości, odeszłam kilkanaście metrów dalej, gdzie jezioro znikało mi z oczu, a zapach wody stawał się niewyczuwalny, przynajmniej nie tak natarczywy. Z nie mniejszą wściekłością rzuciłam się na ziemię. Leżąc na boku, powarkiwałam jeszcze cicho, po czym zaczęłam wmawiać sobie, że jeśli Szkło wróci, jak obiecał, być może da się namówić na małe polowanie po drodze. Oczami wyobraźni widziałam już tłustą, jelenią nogę, brązową sierść zwierzęcia pokrytą wielkimi plamami rozbryzganej krwi. Krew zawsze pachniała tak intensywnie…
Z półsnu obudziły mnie jego kroki, zapach poczułam jeszcze szybciej. Nie otwierając oczu, śledziłam jego drogę za pomocą pozostałych zmysłów.
- I co? – wymamrotałam, słysząc, że położył się niedaleko.
Powiedział coś strasznie długiego, nawet nie próbowałam zrozumieć co dokładnie. Przekręciłam się nieznacznie, by przybrać wygodniejszą pozycję i wrócić do malowanego bladymi barwami snu, mamrocząc pod nosem coś na znak, że słuchałam, co mówił mój rozmówca.

Wiedziałam, że tak będzie jeszcze zanim na dobre zmrużyłam oczy. Nawet jeśli udało mi się zeszłej nocy usnąć na przyzwoite kilka godzin, głód jak zwykle zbudził mnie przed świtem. Wiedząc, że nie miałam szans na kolejny sen, podniosłam się niemrawo, po czym przetarłam łapą zaspane oczy. Ucisk w żołądku zmusił mnie do cichego jęku.
Spojrzałam na Szkło, który spał głęboko na pokrytym gdzieniegdzie źdźbłami trawy piasku. Mogłam usiąść i poczekać cierpliwie, nim się obudzi, widząc jednak jego silną sylwetkę i mając w pamięci obowiązkowość, jaką się cechował, nie miałam pewności, czy będzie chętny spełnić moją prośbę. Jasne, nakarmią mnie pewnie w areszcie, mogę nawet być dobrej myśli i uznać, że nie tak znowu źle, ale to może się stać nawet po południu! Zaburczało mi w brzuchu, nim zdążyłam dokończyć tę straszliwą myśl.
Ślepa na większość konsekwencji, jakie mogły być następstwem takiej decyzji, zdecydowałam się wybrać w jedynie miejsce, w którym mogłam liczyć na szybkie i bezproblemowe zaspokojenie głodu.
Morze o świcie jest tak wspaniałe, jak i o zachodzie, namalowane w najżywszych barwach, jakie kiedykolwiek widziałam. Wpatrzona w niebo pokryte pasmami na wzór tęczy, na które nie zdążyło się jeszcze wspiąć słońce, zanurzyłam się tak szybko, jak tylko się dało, by oszczędzić sobie bólu, który ogłuszył mnie dnia poprzedniego.
Pierwszym, na co natknęłam się w morskim ogrodzie, była meduza. Przezroczyste stworzenie otulone przez równie czystą wodę zdawało się latać. Nie był to nigdy specjalny rarytas, nie mówiąc już o nikłej wartości energetycznej, niemniej i tak odgryzłam przezroczystą głowę jednym błyskawicznym ruchem. Galareta wypełniła mi usta i miałam niewielki problem z jej przełknięciem, jednak koniec końców, ze łzami w oczach i wstrzymanym oddechem, posłałam ją w dół mojego gardła, po czym oblizałam kły z namiastką zadowolenia.
Woda była tak czysta, że już całkiem niedaleko brzegu udało mi się schwytać w zęby średniej wielkości srebrną rybę. Nieprzytomna ze szczęścia, połknęłam ją praktycznie w całości, choć musiałam odkaszlnąć parę razy ze względu na ości. Drugi, identyczny, a może nawet trochę większy łup pojawił się jakiś czas później. Chwytając rybę w pysk, nie mogłam powstrzymać się przed natychmiastowym odgryzieniem i połknięciem jej głowy, resztę łuskowatego ciała udało mi się jednak wyciągnąć na brzeg w szczelnym uścisku białych kłów. Rzuciłam nadgryzioną zdobycz na piasek, po czym odeszłam na kilka kroków, nie spuszczając czujnego oka z łuskowatego stworzenia mieniącego się na słońcu. Nie zdążyło nawet porządnie wyschnąć, już zainteresowała się nim jakaś mewa. Biały ptak podleciał doń z dozą ostrożności, nim jednak zdążył zanurzyć w nim dziób, już pojawiło się dwóch skrzydlatych konkurentów. Żarłoczne ptaki wciąż nadlatywały, skrzydła i dzioby zdążyły się już zderzyć, gdy nagłym atakiem zmiażdżyłam jednego ptaka zębami, drugiego zaś przygwoździłam do podłoża łapą, szybko też posyłając go w ślady współbrata. Z dziką satysfakcją rozdrapywałam ciała pazurami, chcąc pozbyć się jak największej ilości piór, nim ptaki trafiły do mojego gardła.
A co mi tam, pomyślałam, kończąc posiłek tym, co posłużyło mi za przynętę. I wbrew pozorom nie było to błędem, dopiero bowiem po przełknięciu tego obtoczonego w piasku dania poczułam się wreszcie syta, nawet jeśli po kilku miesiącach wśród chaszczy i kurzu zaczęłam przyzwyczajać się do myśli, że mogę więcej nie doświadczyć tego uczucia. Ogarnięta dziwnym spokojem, odwróciłam tylko głowę w stronę morza, by bez słowa oglądać wszystkie akty sztuki, jaką odgrywało wschodzące nad falami słońce.
- A więc jednak – odezwał się aktor-debiutant, który niespodziewanie wyłonił się zza kulis.
Spojrzałam na płowego wilka, jakbym ledwo potrafiła sobie przypomnieć, kim był. Gdy usiadł obok mnie, milczeliśmy, ale to dobrze, bo i w milczeniu należy oglądać przedstawienia.
- Przepraszam na chwilę.
Kiwnęłam głową, nawet nie zerkając w jego stronę. Gdy odszedł, uderzyło mnie nagłe kłębowisko myśli i świeżych wspomnień. Głębokim wdechem nabrałam w płuca chłodnego, słonego powietrza, by powstrzymać nadchodzącą falę niepokoju. Bezmyślnie podrapałam zasoloną ranę, która schła po niedawnej kąpieli.
- Talaza! – zawołał nagle Szkło.
Co?, rzuciłam bez zastanowienia, ale tylko w myślach, doskonale bowiem wiedziałam, o co chodziło.
Możecie już dać mi spokój?, zapytałam bezgłośnie, podnosząc się z miejsca i ruszając ku basiorowi oraz czapli, która pojawiła się nie wiadomo skąd. Na to pytanie także znałam odpowiedź, ale też zdawało mi się, że każde słowo i każda myśl tylko przybliżyłyby mnie do tego, co nieuchronnie musiało nastąpić.
Kiedy podeszłam bliżej, zauważyłam, że Szkło bardzo się zmienił od wczoraj. Uderzająca pewność siebie zniknęła z jego pyska, nagła zmiana bardziej niż w oczach objawiała się jednak w postawie, konkretnie w geście, bowiem prawą łapę miał przyciśniętą do lewej. Po chwili basior drgnął nieznacznie, a pomiędzy jego pazurami zabłysnęła krew.
- Zmiana planów. Musimy iść do medyka – wyjaśnił, uciekając wzrokiem od szoku malującego się w moich oczach.
- To od tego trupa w jeziorze? – spytałam, nie mogąc powstrzymać się przed cofnięciem się o dwa kroki.
- Talaza, proszę…
- Nie zbliżaj się!
Nie zauważyłam momentu, w którym rzuciłam się do ucieczki, następną rzeczą, którą ujrzałam, był natomiast chudy ptak stojący na mojej drodze, który rozłożył skrzydła i podniósł swój dziób w jakby grożącym geście. Zmieniłam tor pędu tak, by uderzyć go bokiem. W wyniku udanego manewru stracił równowagę i runął na ziemię, przed tym udało mu się jednak dziobnąć mnie tuż nad lewym okiem. Przymknęłam je, nie zwalniając tępa, sekundę później zmuszona byłam jednak podzielić los mojej ofiary. Nagłe szarpnięcie za ogon sprowadziło mnie na ziemię, przyprawiając o bolesne otarcia na podeszwach łap oraz brzuchu. To Szkło, który był ode mnie o wiele lepszym biegaczem, a i siły nie można było mu odmówić. Zaśmiałam się boleśnie, ocierając mokre czoło. Nikt się nie ruszał, nikt też nie znalazł słów, by skomentować sytuację.

Jaskinia medyczna powinna kojarzyć się z bezpieczeństwem i odpoczynkiem, dla mnie jednak była tak samo ponura jak areszt, coś też mi mówiło, że spędzę tutaj więcej czasu, niż gdyby zgodnie z planem zajęło się mną wojsko. Siedząc pod zabarwioną na zielono ścianą, przeklinałam w myślach całe to plugawe stado. Niech zginie całe, nawet jeśli i mnie można już było brać za jego część. Kątem oka zerkałam, jak medyczka zajmuje się ranami basiora, większą część mojej uwagi pochłaniał jednak imponujący zestaw skalpeli zawinięty w piękny kawałek suchej skóry, który leżał gdzieś z boku. Promienie słońca odbijały się w końcówce jednego ze srebrnych ostrzy. Coś namawiało mnie, bym podeszła i zgrabnych ruchem zabrała jedno z pięknych narzędzi, i choć tłumaczyłam samej sobie, że w tym momencie to nie mogłoby się udać, wewnętrzny szept z każdą chwilą przybierał na sile, stając się szybko trudnym do zignorowania, stanowczym głosem.
Okiełznać go na moment udało się medyczce, która skończyła już z towarzyszącym mi basiorem i bez uprzedzenia zabrała się za bandażowanie moich ran. Cofnęłam łapę, warcząc na waderę.
- Sama sobie z tym poradzę!
Kpiący uśmiech brązowowłosej mówił mi, że chętnie spełniłaby moją prośbę i wyrzuciła mnie na zewnątrz, jednak po długiej rozmowie, którą odbyła z niebieskim ptakiem tuż po naszym przybyciu, z pewnością doskonale znała mój obecny status. Pozostało mi więc jedynie przełknąć gorzkie uczucia i pozwolić jej spełniać swe obowiązki. Gdy było już po wszystkim, pożegnała się z nami, oddalając się pod byle pretekstem. Zostawiła nas z zapewnieniem, że wróci za godzinę albo dwie.
Szkło leżał w kącie jaskini, na szczęście nie wyglądał jeszcze na zbytnio wyczerpanego przez chorobę. Podeszłam do wyjścia, zerkając na słońce błyszczące gdzieś pomiędzy drzewami. Chciałabym stąd uciec. Mogłabym to zrobić. Mogłabym ukraść broń, zabić Szkło, czaplę i medyczkę, każdego, kto stanie mi na drodze. Pobiegłabym nad morze.
Myśli nadchodziły tak szybko, że dopiero po chwili, gdy zostały już wypowiedziane, zdawałam sobie sprawę z ich absurdu.
Ty wcale nie chcesz morza. Dobrze wiesz, że to tylko pretekst. Szukasz miejsca ze swojego dzieciństwa, miejsca, które kojarzysz z bezpieczeństwem, pewna, że będziesz tam pasować. Ale ty nie pasujesz nigdzie.
Westchnęłam boleśnie, odwracając wzrok od rozświetlonego nieba. Szkło zdawał się drzemać pod kamienną ścianą. Położyłam się gdzieś obok, kierując bezmyślne spojrzenie na płowego basiora.

< Szkło? >

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz